Domy na sprzedaż w Hiszpani- co należy wiedzieć przed transakcją kupna-sprzedaży?

Domy na sprzedaż Hiszpania to ciekawe wyzwanie. Już na wstępie warto zaznaczyć, że proces sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii ze względu na barierę językową, oraz czystą nieznajomość prawa, nie jest sprawą łatwą. Sprawa się może komplikować poprzez niejasny stan prawny nieruchomości, lub inne natury prawnej problemy w związku z tym należy wiedzieć, w jaki sposób podejść do całej transakcji. Poniżej przedstawiamy kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy sprzedaży domu.

Domy na sprzedaż – Hiszpania

Przede wszystkim należy wiedzieć, jakie dokumenty będą potrzebne do sprzedania nieruchomości w Hiszpanii. Do najważniejszych należą:

Już na wstępie warto zaznaczyć, że proces sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii ze względu na barierę językową, oraz czystą nieznajomość prawa, nie jest sprawą łatwą

  • zaświadczenie o użytkowaniu
  • wycena nieruchomości
  • zaświadczenie energetyczne
  • wypis z ewidencji
  • opłaty bankowe
  • opłaty podatkowe, czyli opłata dochodowa, od nieruchomości, oraz zysk od kapitału komunalnego.

Czym jest świadectwo energetyczne, oraz wypis z ewidencji?

Przy sprzedaży nieruchomości można zatrudnić pomoc w formie biura pośrednictwa

Świadectwo energetyczne jest dokumentem potwierdzającym zużycie energii w domu, a także w mieszkaniu. Dodatkowo porusza on ważną kwestię jaką jest sprawność energetyczna. Do uzyskania dokumentu potrzebna jest w nieruchomości wizyta licencjonowanego energetyka. Na bazie świadectwa energetycznego można podejmować decyzję o lepszych zastosowaniach energetycznych, oraz nowoczesnych rozwiązań. Dzięki nim właściciel nieruchomości, może obniżyć koszty utrzymania nieruchomości. Wpis z ewidencji jest dokumentem stwierdzającym czy nieruchomość zbywana nie jest przedmiotem toczącego się postępowania spadkowego, oraz czy nie istnieją kolejni właściciele.

Sprawy formalne w procesie sprzedaży nieruchomości

Przy sprzedaży nieruchomości można zatrudnić pomoc w formie biura pośrednictwa. Dzięki temu rozwiązaniu kwestie formalne znajdą się po stronie firmy. Wiadomym jest, że za wykonanie usług przyjdzie wnieść opłaty. Czynnościami, które można zlecić pośrednikowi nieruchomości jest odszukanie odpowiedniego domu, sprawdzenie stanu faktycznego budynku, umówienie notariusza, oraz opłaty wszystkich podatków. Warto mieć jednak na uwadze, fakt, że w przypadku obcego państwa, innych procedur bankowych, oraz prawnych nie warto oszczędzać na pomocy przy przeprowadzeniu transakcji. Warto wiedzieć, skąd należy pobrać wymagane zaświadczenia potrzebne do transakcji kupna-sprzedaży, oraz gdzie należy szukać osoby uprawnionej do wystawienia zaświadczenia energetycznego. Każda sprawa może być trudniejsza, niż na pozór się wydaje, w związku z tym dobrym rozwiązaniem jest pomoc osoby doświadczonej.

Podatki


Podatkiem dochodowym jest obarczona kwota pozostająca po odjęciu kwoty nabycia nieruchomości od kwoty jej sprzedaży (więcej tutaj). Jeśli wynik jest na plusie, podatek należy zapłacić w ustawowym terminie, ponieważ i tak nie będzie szans ze zwolnienia. Należy więc, sprawdzić ile wynosi zysk, ponieważ dla różnych grup kwot, są one różne procentowo. Kwoty wahają się od 19% do 23%. Procent liczy się od wartości zysku przy sprzedaży nieruchomości. Podatek od nieruchomości płacony jest w zasadzie tak jak w Polsce, czyli przez właściciela w okresie rocznym. Wymaganą kwestią przy sprzedaży nieruchomości jest uregulowanie zaległych zobowiązań wobec państwa. Należy pamiętać, aby osobą regulującą zobowiązania podatkowe, była ta sama osoba, która widnieje na dokumentach jako właściciel nieruchomości od początku roku. Co gdy do sprzedaży dojdzie w połowie roku. W tym wypadku najczęstszym rozwiązaniem jest podział zobowiązania podatkowego za okresy odpowiedzialności za nieruchomość. Czasem zdarza się, że osoba sprzedająca nieruchomość opłaci cały rok z góry, ponieważ ma taki gest.